GRY EDUKACYJNE

CELEM TEJ STRONY JEST ZAPOZNAWANIE I RECENZOWANIE GIER
I INNYCH POMOCY DYDAKTYCZNYCH Z HISTORII


GRA HEGEMONY - to gra w której wcielamy się w jedną z grup społecznych - kapitalistów , klasę średnią , klasę robotniczą oraz można zagrać jako państwo/ rząd.  Ta gra wydana przez wydawnictwo Portal to fantastyczna gra , która pozwala zrozumieć funkcjonowanie państwa. Gracz kształtuje krajobraz gospodarczo polityczny zgodny ze swoją wizją świata próbując przeszkodzić innym grupom społecznym.

 - Klasa Robotnicza - To pracownicy zatrudniani przez Firmy Państwowe, Klasy Średniej oraz Kapitalistów. Mogą zakładać związki zawodowe i organizować strajki. Ich celem jest konsumpcja towarów czyli dobrobyt.

- Klasa Średnia - To wyżej wykwalifikowani pracownicy w firmach należących do Państwa i Kapitalistów. Mogą również zakładać własne firmy i zatrudniać pracowników Klasy Robotniczej. Ich celem jest również dobrobyt.

- Klasa Kapitalistów - Prowadzi wielkie firmy zatrudniające pracowników z Klasy Robotniczej i Średniej, a produkujące na sprzedaż w kraju oraz rynkach zagranicznych. Jej celem jest generowanie zysków i pomnażanie kapitału.

- Państwo - Prowadzi Firmy Państwowe zatrudniające pracowników Klasy Robotniczej i Średniej. Jego celem jest równomierne wspieranie wszystkich pozostałych klas oraz utrzymanie zbilansowanego budżetu.

 Gra niesamowicie uczy nie tylko doktryn politycznych , mechanizmów funkcjonowania państwa , budowania koalicji, przeprowadzania ustaw przez parlament.  Gra uczy również współpracy między grającymi. Z rozszerzeniem Wydarzenia Historyczne możemy pokazać  np. jak Wiosna Ludów , Rewolucja francuska czy inne wydarzenie wpływ na rozwój państwa lub życie którejś z klas.

 Gra ma naprawdę ogromne walory edukacyjne.  Problemem jest to ,że gra trwa długo ponieważ ok 4 godzin. Drugim mankamentem jest złożoność zasad. Każdą frakcją gra się inaczej. Zagrywanie kart jest w miarę proste , najtrudniejsze jest głosowanie. W czasie rozgrywki szczególnie w pierwszych partiach trzeba sie często odwoływać do instrukcji. Moim zdaniem mimo, że Hegemony to gra z wieloma wartościami edukacyjnymi do użytku w szkole niestety się nie nadaje.



                                                     

                                                                     GUTENBERG : Jak esteta doceniam piękno wydawanych gier. Można powiedzieć, że właściwie w ostatnich latach nie ma brzydkich gier, ale są gry jak to mówię „cudne”. Taką grą jest Gutenberg. Sama tematyka jest bardzo ciekawa, bo czy może funkcjonować gra o drukarstwie? No okazuje się, że może. Gutenberg jest grą przepiękną. Jak ujrzałem urocze czcionki  zecerskie, to wiedziałem ,że musze mieć tą grę. Ładnie stworzone postacie historycznych pionierów drukarstwa. Uczeń grając w grę pozna nie tylko tytułowego Gutenberga ale również takie postacie jak: Piotr Schoyffer , Aldus Manucjusz . Krzysztof Plantin  , Karolina Guillard, Helena Unglerowa , Godfryd Tory, Hieronim Wietor, Grający zaznajomią się ze słownictwem wykorzystywanym w manufakturach drukarskich oraz  etapami produkcji. Jest to również planszówka w której należy ekonomicznie rozwijać możliwości własnej manufaktury. Jest bardzo klimatyczna . Świetnie oddaje czasy XV w.  Gra przeznaczona jest dla 1 - 4 osób. Wbrew opinii wydawnictwo Granna nie wydaje tylko łatwych gier. Grę wydało w 2021r. wydawnictwo GRANNA. Autorzy: Katarzyna Cioch, Wojciech Wiśniowski


GRA KARCIANA

Rok 1683

Wydawnictwo ALTER , 2013

  Gra karciana "Rok 1863" przeznaczona dla 2- 4 graczy. Czas rozgrywki to maksymalnie 40 minut. Można więc zagrać w czasie zajęć lekcyjnych. Gra powstała na 150 rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego. Funkcjonuję już na rynku od 10 lat. "Rok 1683" przedstawia zmagania oddziałów powstańczych z przeważającymi siłami rosyjskimi. Tylko współpraca między grupami powstańców pozwolą na odniesienie sukcesu w walkach. Dzięki grze uczniowie mogą zapoznać się z najważniejszymi postaciami Powstania Styczniowego , rodzajami oddziałów oraz bitwami. Mechaniką gry jest częściowa kooperacja. Gracze muszą współpracować ze sobą ale również grać o swoje zwycięstwo. Gra wykorzystuje oryginalną ikonografię oraz źródła z epoki, które umieszczone na kartach wzmacniają edukacyjną wartość rozgrywki;  

                  


        W dniu 18 listopada odbyła się naszym ośrodku konferencja "Edukacja poprzez gry planszowe i karciane" W ramach konferencji odbyły się warsztaty z grami o tematyce historycznej. Na warsztatach można było zagrać w Magnatów, Memento Mori, Rok 1963. Lewis & Clarck i wiele innych.  Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia


MEMENTO MORI wydawca; REBEL

Autor : JULIEN TEILHET

            Memento Mori - Pamiętaj o śmierci to zawołanie często używane w okresie baroku jest tytułem ciekawej gry karcianej , która może być niezłą pomocą dydaktyczną. W czasie rozgrywki w której staramy się uporządkować postacie historyczne na podstawie ich dat urodzenia, śmierci i długości życia. Zwycięży osoba, która popełni najmniej błędów!  W grze występują 3 kategorie, według których będziemy układać karty: data urodzenia, długość życia i data śmierci.  W swojej turze wybieramy 1 z 3 dostępnych kart postaci i umieszczamy ją w kolumnie wybranej kategorii. W przypadku dat urodzenia i śmierci karty układamy chronologicznie od góry do dołu, a w kolumnie długości życia od najkrótszego do najdłuższego.  Wygrywa osoba , która popełni jak najmniej błędów. W grze może wsiąść jednocześnie nawet 10 osób. Może być świetnie wykorzystana jako element powtórzeniowy  lekcji. Przydatna w przygotowaniu do egzaminów.


Instytut Pamięci Narodowej 2023

Autor: Justyna Kesler

                               MULTI HISTORIA TWÓRCY NIEPODLEGŁEJ POLSKI 

    Wydany przez Instytut Pamięci Narodowej zestaw kart historycznych jest doskonałym narzędziem dydaktycznym.  Bazując na piktogramach pozwala wśród uczniów rozbudzić ciekawość poznawczą i uruchamiają myślenie skojarzeniowe. Pozwalają odkrywać historię poprzez łączenie obrazów , dat , pojęć , wydarzeń oraz samodzielną narrację.  W zestawie znajdują się karty z postaciami - twórcami niepodległej Polski.  Kart z postaciami jest 12.  Na sześciu znajdują się Ojcowie Niepodległości a na kolejnych Matki Niepodległości. Ponadto w pudełku są też karty z najważniejszymi datami i wydarzeniami z życia bohaterów. Pozwala to uczniowi na pracę metodą storytellingową i zwiększa efektywność w zapamiętywania treści.

W instrukcji znajdziemy w sumie 12 przepisów na pracę z różnymi grupami wiekowymi uczniów . Jest to motywujący i inspirujący zestaw do pracy z uczniami, szczególnie na lekcjach o odbudowie Niepodległej Polski czy z okazji Święta NIepodległośći.

       


   ZAPRSZAMY !!!!

                            W dniu 18.11.2023 organizujemy konferencję  Edukacja poprzez gry planszowe i karciane

                                      Zachęcam do zapoznania się ze stroną konferencji:  zaplanszowani.wombb.edu.pl 

Magnaci. Gra o Rzeczpospolitą

Gra planszowa "Magnaci. Gra o Rzeczpospolitą" została wydana  w 2014 r. przez wydawnictwo Phalanx. Gra jest osadzona w realiach historii Polski w latach XVI-XVIII w. 

Gracze wcielają się w przedstawicieli rodów magnackich, które walczą o wpływy w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Rywalizują o dobra, urzędy i pozycje. Rody uczestniczące w grze to: Leszczyńscy, Potoccy, Radziwiłłowie, Sapiehowie oraz Zamoyscy. 

Gra dzieli się na cztery fazy. W pierwszej - elekcji - zostaje wybrany król. W drugiej - zwanej senatem - uczestnicy, używając kart swojej rodziny, walczą o urzędy takie jak: prymas, kanclerz, marszałek czy podskarbi. W kolejnej - tzw. sejmie - rywalizują o karty związane z wydarzeniami historycznymi, np. liberum veto. W ostatniej fazie gracze toczą wojny z sąsiadami Polski. Cały czas rody magnackie rozbudowują swoje latyfundia.

Gra trwa około 60 minut. 

Magnaci jako pomoc dydaktyczna sprawdza się świetnie. Uczniowie poznają mechanizmy jakie funkcjonowały w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Do tego  uczniowie poznają wiele wydarzeń i postaci z historii Polski XVI-XVIII w. 

TIMELINE 

Gra "TIMELINE" to bardzo prosta gra zbudowana na bazie wykorzystywanych na lekcjach historii osi czasu. W  pudełku znajduje się 110 kart wydarzeń.  

Uczniowie, którzy grają (do 8 osób), otrzymują taką samą liczbę kart i układają po kolei oś czasu. Wygrywa osoba, która jako pierwsza pozbędzie się kart - czyli bezbłędnie będzie dokładała karty, które ma na ręce do tworzącej się osi czasu. Jeżeli się pomyli, będzie musiała dobrać kartę z talii. 

"TIMELINE" to doskonała pomoc dydaktyczna. 

Może służyć do powtórzenia materiału lub być doskonałym ćwiczeniem a nawet można wykorzystać do przepytania ucznia.  

Przy maksymalnej liczbie graczy rozgrywka trwa ok 15 minut.