GRY EDUKACYJNE
CELEM TEJ STRONY JEST ZAPOZNAWANIE I RECENZOWANIE GIER
I INNYCH POMOCY DYDAKTYCZNYCH Z HISTORII
GRA HEGEMONY - to gra w której wcielamy się w jedną z grup społecznych - kapitalistów , klasę średnią , klasę robotniczą oraz można zagrać jako państwo/ rząd. Ta gra wydana przez wydawnictwo Portal to fantastyczna gra , która pozwala zrozumieć funkcjonowanie państwa. Gracz kształtuje krajobraz gospodarczo polityczny zgodny ze swoją wizją świata próbując przeszkodzić innym grupom społecznym.
- Klasa Robotnicza - To pracownicy zatrudniani przez Firmy Państwowe, Klasy Średniej oraz Kapitalistów. Mogą zakładać związki zawodowe i organizować strajki. Ich celem jest konsumpcja towarów czyli dobrobyt.
- Klasa Średnia - To wyżej wykwalifikowani pracownicy w firmach należących do Państwa i Kapitalistów. Mogą również zakładać własne firmy i zatrudniać pracowników Klasy Robotniczej. Ich celem jest również dobrobyt.
- Klasa Kapitalistów - Prowadzi wielkie firmy zatrudniające pracowników z Klasy Robotniczej i Średniej, a produkujące na sprzedaż w kraju oraz rynkach zagranicznych. Jej celem jest generowanie zysków i pomnażanie kapitału.
- Państwo - Prowadzi Firmy Państwowe zatrudniające pracowników Klasy Robotniczej i Średniej. Jego celem jest równomierne wspieranie wszystkich pozostałych klas oraz utrzymanie zbilansowanego budżetu.
Gra niesamowicie uczy nie tylko doktryn politycznych , mechanizmów funkcjonowania państwa , budowania koalicji, przeprowadzania ustaw przez parlament. Gra uczy również współpracy między grającymi. Z rozszerzeniem Wydarzenia Historyczne możemy pokazać np. jak Wiosna Ludów , Rewolucja francuska czy inne wydarzenie wpływ na rozwój państwa lub życie którejś z klas.
Gra ma naprawdę ogromne walory edukacyjne. Problemem jest to ,że gra trwa długo ponieważ ok 4 godzin. Drugim mankamentem jest złożoność zasad. Każdą frakcją gra się inaczej. Zagrywanie kart jest w miarę proste , najtrudniejsze jest głosowanie. W czasie rozgrywki szczególnie w pierwszych partiach trzeba sie często odwoływać do instrukcji. Moim zdaniem mimo, że Hegemony to gra z wieloma wartościami edukacyjnymi do użytku w szkole niestety się nie nadaje.
GUTENBERG : Jak esteta doceniam piękno wydawanych gier. Można powiedzieć, że właściwie w ostatnich latach nie ma brzydkich gier, ale są gry jak to mówię „cudne”. Taką grą jest Gutenberg. Sama tematyka jest bardzo ciekawa, bo czy może funkcjonować gra o drukarstwie? No okazuje się, że może. Gutenberg jest grą przepiękną. Jak ujrzałem urocze czcionki zecerskie, to wiedziałem ,że musze mieć tą grę. Ładnie stworzone postacie historycznych pionierów drukarstwa. Uczeń grając w grę pozna nie tylko tytułowego Gutenberga ale również takie postacie jak: Piotr Schoyffer , Aldus Manucjusz . Krzysztof Plantin , Karolina Guillard, Helena Unglerowa , Godfryd Tory, Hieronim Wietor, Grający zaznajomią się ze słownictwem wykorzystywanym w manufakturach drukarskich oraz etapami produkcji. Jest to również planszówka w której należy ekonomicznie rozwijać możliwości własnej manufaktury. Jest bardzo klimatyczna . Świetnie oddaje czasy XV w. Gra przeznaczona jest dla 1 - 4 osób. Wbrew opinii wydawnictwo Granna nie wydaje tylko łatwych gier. Grę wydało w 2021r. wydawnictwo GRANNA. Autorzy: Katarzyna Cioch, Wojciech Wiśniowski
GRA KARCIANA
Rok 1683
Wydawnictwo ALTER , 2013
Gra karciana "Rok 1863" przeznaczona dla 2- 4 graczy. Czas rozgrywki to maksymalnie 40 minut. Można więc zagrać w czasie zajęć lekcyjnych. Gra powstała na 150 rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego. Funkcjonuję już na rynku od 10 lat. "Rok 1683" przedstawia zmagania oddziałów powstańczych z przeważającymi siłami rosyjskimi. Tylko współpraca między grupami powstańców pozwolą na odniesienie sukcesu w walkach. Dzięki grze uczniowie mogą zapoznać się z najważniejszymi postaciami Powstania Styczniowego , rodzajami oddziałów oraz bitwami. Mechaniką gry jest częściowa kooperacja. Gracze muszą współpracować ze sobą ale również grać o swoje zwycięstwo. Gra wykorzystuje oryginalną ikonografię oraz źródła z epoki, które umieszczone na kartach wzmacniają edukacyjną wartość rozgrywki;
W dniu 18 listopada odbyła się naszym ośrodku konferencja "Edukacja poprzez gry planszowe i karciane" W ramach konferencji odbyły się warsztaty z grami o tematyce historycznej. Na warsztatach można było zagrać w Magnatów, Memento Mori, Rok 1963. Lewis & Clarck i wiele innych. Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia
MEMENTO MORI wydawca; REBEL
Autor : JULIEN TEILHET
Memento Mori - Pamiętaj o śmierci to zawołanie często używane w okresie baroku jest tytułem ciekawej gry karcianej , która może być niezłą pomocą dydaktyczną. W czasie rozgrywki w której staramy się uporządkować postacie historyczne na podstawie ich dat urodzenia, śmierci i długości życia. Zwycięży osoba, która popełni najmniej błędów! W grze występują 3 kategorie, według których będziemy układać karty: data urodzenia, długość życia i data śmierci. W swojej turze wybieramy 1 z 3 dostępnych kart postaci i umieszczamy ją w kolumnie wybranej kategorii. W przypadku dat urodzenia i śmierci karty układamy chronologicznie od góry do dołu, a w kolumnie długości życia od najkrótszego do najdłuższego. Wygrywa osoba , która popełni jak najmniej błędów. W grze może wsiąść jednocześnie nawet 10 osób. Może być świetnie wykorzystana jako element powtórzeniowy lekcji. Przydatna w przygotowaniu do egzaminów.
Instytut Pamięci Narodowej 2023
Autor: Justyna Kesler
MULTI HISTORIA TWÓRCY NIEPODLEGŁEJ POLSKI
Wydany przez Instytut Pamięci Narodowej zestaw kart historycznych jest doskonałym narzędziem dydaktycznym. Bazując na piktogramach pozwala wśród uczniów rozbudzić ciekawość poznawczą i uruchamiają myślenie skojarzeniowe. Pozwalają odkrywać historię poprzez łączenie obrazów , dat , pojęć , wydarzeń oraz samodzielną narrację. W zestawie znajdują się karty z postaciami - twórcami niepodległej Polski. Kart z postaciami jest 12. Na sześciu znajdują się Ojcowie Niepodległości a na kolejnych Matki Niepodległości. Ponadto w pudełku są też karty z najważniejszymi datami i wydarzeniami z życia bohaterów. Pozwala to uczniowi na pracę metodą storytellingową i zwiększa efektywność w zapamiętywania treści.
W instrukcji znajdziemy w sumie 12 przepisów na pracę z różnymi grupami wiekowymi uczniów . Jest to motywujący i inspirujący zestaw do pracy z uczniami, szczególnie na lekcjach o odbudowie Niepodległej Polski czy z okazji Święta NIepodległośći.
ZAPRSZAMY !!!!
W dniu 18.11.2023 organizujemy konferencję Edukacja poprzez gry planszowe i karciane
Zachęcam do zapoznania się ze stroną konferencji: zaplanszowani.wombb.edu.pl
Magnaci. Gra o Rzeczpospolitą
Gra planszowa "Magnaci. Gra o Rzeczpospolitą" została wydana w 2014 r. przez wydawnictwo Phalanx. Gra jest osadzona w realiach historii Polski w latach XVI-XVIII w.
Gracze wcielają się w przedstawicieli rodów magnackich, które walczą o wpływy w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Rywalizują o dobra, urzędy i pozycje. Rody uczestniczące w grze to: Leszczyńscy, Potoccy, Radziwiłłowie, Sapiehowie oraz Zamoyscy.
Gra dzieli się na cztery fazy. W pierwszej - elekcji - zostaje wybrany król. W drugiej - zwanej senatem - uczestnicy, używając kart swojej rodziny, walczą o urzędy takie jak: prymas, kanclerz, marszałek czy podskarbi. W kolejnej - tzw. sejmie - rywalizują o karty związane z wydarzeniami historycznymi, np. liberum veto. W ostatniej fazie gracze toczą wojny z sąsiadami Polski. Cały czas rody magnackie rozbudowują swoje latyfundia.
Gra trwa około 60 minut.
Magnaci jako pomoc dydaktyczna sprawdza się świetnie. Uczniowie poznają mechanizmy jakie funkcjonowały w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Do tego uczniowie poznają wiele wydarzeń i postaci z historii Polski XVI-XVIII w.
TIMELINE
Gra "TIMELINE" to bardzo prosta gra zbudowana na bazie wykorzystywanych na lekcjach historii osi czasu. W pudełku znajduje się 110 kart wydarzeń.
Uczniowie, którzy grają (do 8 osób), otrzymują taką samą liczbę kart i układają po kolei oś czasu. Wygrywa osoba, która jako pierwsza pozbędzie się kart - czyli bezbłędnie będzie dokładała karty, które ma na ręce do tworzącej się osi czasu. Jeżeli się pomyli, będzie musiała dobrać kartę z talii.
"TIMELINE" to doskonała pomoc dydaktyczna.
Może służyć do powtórzenia materiału lub być doskonałym ćwiczeniem a nawet można wykorzystać do przepytania ucznia.
Przy maksymalnej liczbie graczy rozgrywka trwa ok 15 minut.